Treści które publikujemy na naszej stronie internetowej, bardzo często są dodawane bez odpowiedniego formatowania czy przygotowania do publikacji. Jest to spory błąd, gdyż formatowanie contentu jest ważne, ma wiele zalet i wpływa na jakość treści. W tym tekście przedstawiamy najważniejsze elementy o jakich musimy pamiętać chcąc dobrze przygotować tekst do publikacji i odpowiednio go sformatować.

Formatowanie graficzne i czytelność

Pierwszym aspektem formatowania contentu, który dodajemy na naszą stronę jest formatowanie graficzne. Ma ono na celu ułatwić czytanie, a także sprawić, iż będzie on przystępny dla użytkowników.

Aby o to zadbać przede wszystkim należy podzielić tekst na partie, śródtytuły czy akapity i moduły. Nawet w obrębie danego akapitu, warto dzielić tekst na mniejsze sekcje, a każda z nich nie powinna być dłuższa niż ok. 20 – 25 zdań. Tekst należy również odpowiednio akcentować. Warto zatem pogrubiać odpowiednie słowa, frazy czy najważniejsze sentencje. Pomoże to w zapoznawaniu się z tekstem i podkreśli właściwe słowa.

Tekst powinien zawierać również dodatkowe elementy formatowania takie jak podkreślenia, pochylenia czy listy punktowe i tabele. Wszystko to pomoże lepiej zrozumieć czytany tekst użytkownikom i przekazać nam właściwe przesłanie artykułu. W ten sposób możemy również czytelnie, a także komfortowo podawać dane, które będą widoczne na pierwszy rzut oka i z którymi łatwo będą mogli zapoznać się czytelnicy. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest również nadawanie odpowiednich nagłówków – H2, H3, H4 poszczególnym partiom tekstu, aby podkreślić ich priorytet. Ciekawą podpowiedzią – jeśli możemy sobie na to pozwolić gdyż umożliwia to charakter tekstu, jest używanie kolorów. Będą one z pewnością uatrakcyjniały i przyciągały odbiorców oryginalną formą.

Przydatną podpowiedzią którą warto wziąć pod uwagę gdy dodajemy treści na naszą stronę internetową, jest również rozmieszczenie – wyrównanie i justowanie tekst. W odpowiednich elementach treści lub w całym artykule, warto zastosować czytelne wyrównanie tekstu. Powinno być ono spójne dla całego dokumentu aby cały podstrony, także umożliwiać jak najbardziej komfortowe zapoznanie się z contentem. Wyjustowanie tekstu będzie również niezwykle efektowne, a także będzie kojarzyło się z profesjonalizmem, gdyż np. wszystkie duże gazety prezentują treści w taki sposób.

Elementy urozmaicające treści

Ważną ale często pomijaną rzeczą która również powinna znajdować się w publikowanej treści są dodatkowe elementy. Mówimy tutaj o dodatkowych wstawkach takich jak spis treści, linki do innych artykułów czy cytaty. Elementy tego typu jeszcze bardziej urozmaicają treści, a także sprawiają, iż tekst jest atrakcyjniejszy dla odbiorcy, gdyż może pozyskać dużo więcej informacji. Warto zatem w każdym tekście dodać przynajmniej jeden taki element. W ten sposób możemy kierować czytelników do innych treści zamieszczonych na naszej stronie. Możemy robić to przedzierając poszczególne akapity wezwaniem call to action np. “Przeczytaj także: nazwa innego artykułu”

Porada: Bardzo dobrą wskazówką w poszukiwaniu ciekawych inspiracji odnośnie formatowania treści jest przejrzenie stron konkurencyjnych marek, a także innych stron branżowych np. zagranicznych. Dzięki temu dowiemy się w jaki sposób możemy prezentować nasze treści, a niektóre rozwiązania możemy wykorzystać na naszej stronie internetowej.

Grafiki

Nieodłącznym elementem każdego contentu pisanego są zdjęcia które są umieszczone w treści. Ogólnie pełnią rolę estetyczną, a także starają się przemycać dodatkowe informacje czy obrazować dany temat. Niezależnie jednak od przeznaczenia grafik powinniśmy używać ich w naszym tekście, gdyż zdjęcia sprawiają, że tekst jest odbierany dużo bardziej profesjonalnie i pozytywnie. Jest również elementem mogącym znacząco podnieść atrakcyjność naszego tekstu, wplatając w niego dodatkowe informacje.

Gdy dodajemy zdjęcia do naszych artykułów, przede wszystkim powinny być one wysokiej jakości. Możemy je kupować w bankach zdjęć lub pobierać z darmowych serwisów ze zdjęciami. Należy również dopasować je wielkością do danego tekstu, aby zdjęcia nie przeszkadzały w jego czytaniu, ale były z kolei zauważalne. W samym tekście nie powinniśmy również dodawać zbyt wielu grafik, a jedno zdjęcie na kilka tysięcy znaków z pewnością będzie wystarczające.

Mówiąc o dodawaniu grafik w tekstach, powinniśmy również podkreślić ich optymalizację. Przede wszystkim powinniśmy ustawiać odpowiednie teksty alternatywne i zamieszczać zdjęcia o podobnej tematyce do tematyki tekstu. Pomoże to pozycjonować zdjęcia w Google Image i pozyskiwać dodatkowy ruch organiczny. Same fotografie przed wgraniem do tekstu powinny również zostać zoptymalizowane w specjalnych serwisach. Istnieje wiele serwisów optymalizacyjnych fotografii w sieci z których możemy korzystać za darmo. Ich rola polega na przetworzeniu zdjęcia w taki sposób, aby jak najlepiej nadawało się ono do publikacji na naszej stronie internetowej. Programy tego typu zadbają o maksymalnie dużą rozdzielczość zdjęcia i minimalną jego wagę kompresując fotografię w odpowiedni sposób czy zmieniając rozszerzenie i usuwając wszystkie zbędne dane z pliku. Wbrew pozorom ten błahy proces zdecydowanie warto wykonywać przed dodaniem zdjęcia na naszą stronę internetową, gdyż daje wiele korzyści.

Optymalizacja UX

Bardzo ważnym elementem formatowania i dostosowywania treści na naszej stronie internetowej jest optymalizacja user experience. Jest to dostosowanie treści do użytkowników którzy będą z nich korzystali. Posiada ona oczywiście w sobie wszystkie wyżej wymienione elementy, które wpływają na komfort korzystania z tekstu, ale również kładzie nacisk na kilka niezwykle funkcjonalnych i użytkowych elementów.

Przede wszystkim, aby zwiększyć komfort zapoznawanie się z treścią użytkownikom, warto w treści dodawać linki do naszych innych artykułów czy kategorii. Możemy wtrącać je w tekście lub publikować pod tekstem zachęcając użytkowników do przejścia na inne podstrony. Często może zwiększyć to długość przebywania użytkowników na stronie, ich aktywność, a także sprzedaż. Ważne jest również dostosowanie treści do konkretnej grupy docelowej. Jeśli naszymi odbiorcami są np. osoby starsze lub słabowidzące, warto umożliwić zmianę wielkości czcionki, a także kontrastu treści.